Algemeen

  • Wat houdt de gezonde basisschool in?
    Op de gezonde basisschool houden we rekening met het bioritme van kinderen. Dat betekent dat we onze kernvakken aanbieden op die momenten waarop kinderen zich het beste kunnen concentreren. Elke schooldag krijgen de kinderen in de kleine pauze vers fruit. Vaak een keuze uit meerdere soorten. Tevens krijgen alle kinderen (uitgezonderd woensdag) een gezonde lunch aangeboden die met zorg is samengesteld. Naast deze lunch wordt bij ons op school ook extra veel bewogen. De middagpauze duurt een uur waarin ze deelnemen aan diverse sport- en spelactiviteiten onder begeleiding van een pedagogisch medewerker. Voor meer informatie kun je terecht op de website van De Gezonde Basisschool van de Toekomst.
  • Blijft de woensdagmiddag een vrije middag voor de kinderen?
    Ja, de woensdagmiddag is voor alle groepen een vrije middag. De hele school is deze dag uit om 12.30 uur.
  • Lunch

  • Wat is gezonde voeding?
    Over gezonde voeding zijn al heel wat boeken geschreven. Er bestaan veel verschillende meningen over wat wel en niet gezond is. In samenwerking met het voedingscentrum en de GGD is afgesproken dat de lunch een verhouding van 80-20 heeft. Dit betekent dat 80 % van het aanbod bestaat uit producten uit de schijf van 5. Twintig procent zijn producten die niet in de schijf van 5 staan. Zoals bv boterhamvlees, jam of stroop. We werken met een vastgestelde menucyclus waarin regioproducten zijn verwerkt en er aandacht is voor seizoenproducten en variëteit. De menucyclus delen we met ouders, zodat de ouders op de hoogte zijn van wat er wordt aangeboden.
  • Wat als mijn kind een allergie heeft?
    Op school hebben we een overzicht van kinderen met een voedselallergie, of kinderen die andere en/of speciale voeding krijgen. Er wordt samen met de leverancier bekeken hoe we het beste rekening kunnen houden met de dieeteisen van deze kinderen. Dit doen we in overleg met ouders en in afstemming met bv GGD en /of leverancier.
  • Pesticiden op fruit op school: schadelijk of niet?
    De afgelopen weken zorgden publicaties in de media over het gebruik van pesticiden bij de teelt van fruit voor enige onrust onder ouders op de GBT-scholen. Uit cijfers van de Actiegroep ‘Pesticide Action Network (PAN)’ blijkt inderdaad dat het gebruik van een aantal bestrijdingsmiddelen op fruit de afgelopen jaren is toegenomen. Zij hebben vooral gekeken naar het gebruik van een bestrijdingsmiddelen die op een EU lijst staan om vervangen te worden. Deze bestrijdingsmiddelen mogen nu nog wel gebruikt worden, maar het voorstel is om deze in de toekomst te vervangen door ‘veiligere’ middelen.

    Pesticiden zijn bestrijdingsmiddelen die gewassen tegen ziekten, plagen en onkruid beschermen. Dat soort middelen kunnen giftige eigenschappen hebben, die bijvoorbeeld kankerverwekkend of schadelijk voor de hersenontwikkeling kunnen zijn. Er zijn strenge wettelijke normen die ervoor moeten zorgen dat er niet te veel van deze resten bestrijdingsmiddelen op ons voedsel achterblijven. Echt schadelijke stoffen mogen niet gebruikt worden. Hoewel er sprake is van een stijging van het aantal pesticiden op fruit, laten de cijfers zien dat deze allemaal nog onder de wettelijke limiet zitten. Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is het feit dat dit soort stoffen worden aangetroffen geen reden tot bezorgdheid zo lang de hoeveelheid maar onder de wettelijke residulimiet ligt. In kleine hoeveelheden vormen pesticiden vrijwel geen risico. Er is geen reden voor bezorgdheid en we kunnen nog steeds gewoon fruit blijven eten.
  • Wordt bijgehouden wat kinderen eten tijdens de lunch?
    De lunch wordt begeleid door de pedagogische medewerkers van de kinderopvang en/of leerkrachten en/of vrijwilligers. Deze medewerkers zijn opgeleid om te werken met kinderen. Hierbij hoort ook het begeleiden van het eten bij. Indien er zorgen zijn over wat en/of hoeveel kinderen eten dan kunnen ouders dit op school aangeven. Samen kijken we dan wat er nodig is om die zorgen weg te nemen. Ouders kunnen bijvoorbeeld aansluiten bij de lunch om te kijken hoe het er in de praktijk uitziet (na afspraak met school). Ook kan er in een gesprek met school en de GGD gekeken worden wat er nodig is om te zorgen dat er minder vragen bij ouders zijn. Dit gesprek is maatwerk.
  • Waar worden alle etenswaren voor de lunch bewaard?
    Onze school volgt de regels van de Voedsel en Warenwet. Zie: Voedingscentrum. Dit betekent in de praktijk dat er voldoende maatregelen worden getroffen om het voedsel op een goede manier te bewaren, bijvoorbeeld door koelboxen en koelkasten te gebruiken. Deze regels zijn er om te voorkomen dat de veiligheid van ons eten in gevaar komt. Wat bijvoorbeeld moet worden geregistreerd is de datum, minimale en maximale temperatuur waarop het eten moet worden bewaard. Ook mag eten niet meer gegeten worden als het langer dan 2 uur uit de koelkast is.
  • Wat houdt lunch op school precies in?
    We hebben een lunch die samengesteld is door de GGD en het voedingscentrum. 80% van de producten staan in de schijf van 5. 20% niet, maar is ook vrij gezond. Sommige producten komen iedere dag in het aanbod terug, maar er is ook een wisselend aanbod. Dat gaat dan met name om het broodbeleg. Kinderen krijgen altijd fruit, en er is ook altijd groente aanwezig, denk bv aan tomaatjes, komkommer etc. Ook zijn er soms proefproducten, zodat kinderen leren proeven en ontdekken wat ze wel en niet lekker vinden. Overdag kan water gedronken worden en tijdens de lunch is melk en soms drinkyoghurt aanwezig. Kinderen kiezen zelf wat ze eten en de hele lunch is er begeleiding van een pedagogisch medewerker.
  • Is het overblijven verplicht? / Wat als mijn zoon/dochter in de middagpauze graag thuis eet?
    We willen natuurlijk het liefst dat zoveel mogelijk kinderen meedoen en de ervaring is dat de meeste kinderen dit ook graag willen. Maar het is niet verplicht. Uw kind mag in de grote pauze naar huis. Uit ervaring zien we wel dat kinderen het leuk vinden om samen te eten en te delen en te praten met hun klasgenoten over de aangeboden lunch.
  • Mijn kind is een moeilijke eter, straks lust hij/zij veel niet en krijgt hij/zij niet genoeg binnen op een dag.
    De meeste producten zijn bekende producten voor kinderen. Het aanbod wisselt, uit ervaring weten we dat er altijd wel iets bij zit dat kinderen lusten. Maakt  u zich toch zorgen, dan kunt u dat altijd met de leerkracht bespreken of met de GGD. Samen kijken we dan wat een oplossing kan zijn. Dit geldt ook voor kinderen met allergieën. Maar uit ervaring weten we, zien eten doet eten. De ervaring leert dat het gevecht dat ouders thuis soms moeten leveren om hun kinderen gezond te laten eten, op school heel spontaan en zonder dwang verloopt.  Enthousiasme en samen eten werkt aanstekelijk. Het is toch veel cooler als je vrienden het ook eten. Ervaringen op scholen die ons zijn voorgegaan, is dat ook moeilijke eters meer gaan eten en kinderen veel gemakkelijker iets anders willen proberen dan thuis. Als het echt zo is dat een kind niet goed eet op school, zoeken we samen naar een passende oplossing voor uw kind.
  • Bewegen

  • Wat doet mijn kind als het een blessure heeft en dus niet kan of mag sporten in de pauze?
    Dat is erg afhankelijk van de situatie. In eerste instantie neemt u contact op met de groepsleerkracht. Die zal in overleg met u en de pedagogisch medewerker een alternatief bedenken. Dat kan een scheidsrechters rol een spelbegeleidersrol zijn, maar ook een keertje binnen blijven als dat nodig is.
  • Hoe kan ik weten welk schoeisel mijn kind wanneer moet meenemen?
    Voor de beweegmomenten buiten, mag uw kind een paar dichte/stevige schoenen op school laten staan. Voor kinderen in de bovenbouw kan het fijn zijn om een extra shirtje op school te hebben en een deo roller (geen spuitbus).
  • Wat gebeurt er als het slecht weer is?
    We bekijken goed of er toch nog iets buiten gedaan kan worden, want buitenlucht is goed voor kinderen. Als het weer te slecht is, verhuizen we naar binnenlocaties. Soms is een aanpassing van het spel nodig. Er zijn al mogelijkheden voorhanden, maar deze zijn ook nog in ontwikkeling.
  • Overblijven op school

  • Kan ik als ouder zelf kiezen welke kinderopvang mijn kind begeleid tijdens het overblijven?
    Het is voor ouders niet mogelijk om te kiezen voor een andere kinderopvangpartner. De kinderopvangorganisatie die verbonden is aan de school, begeleid ook de kinderen bij het overblijven.
  • Wie begeleidt mijn kind bij het overblijven?
    Het streven is om zoveel mogelijk één begeleider / professional te koppelen aan één groep kinderen. Dit kan de klas zijn, maar het kan ook een groep van twee klassen zijn. Al naar gelang de ruimte die de school beschikbaar heeft en de organisatievorm die de school kiest. De begeleider van het overblijven houdt contact met de leerkracht van uw kind. Er is een diversiteit aan inzet van professionals en/of ondersteuners in scholen. Dit kunnen naast pedagogische medewerkers van de kinderopvang ook leerkrachten, onderwijsassistenten, stagiaires, vakleerkracht gym /muziek / techniek, vrijwilligers uit verenigingsleven, ouders etc. zijn.
  • Overblijven, gebeurt dat per klas of met de hele groep?
    In principe wordt er geluncht in de klas. Als de school dit anders wil organiseren, kan zij daar zelf voor kiezen. De extra tijd om te bewegen is niet klassikaal georganiseerd, maar wordt schoolbreed georganiseerd.
  • Is mijn kind verplicht op school over te blijven?
    Nee, deelname aan de TSO is niet verplicht. Je vult binnen isy de toestemmingsverklaring 'Deelname tussenschoolse opvang (TSO)' in. Indien akkoord maak je alle dagen van de week (uitgezonderd woensdag) gebruik van de TSO. Indien niet akkoord maak je alle dagen van de week geen gebruik van de TSO. In dat geval gaat de leerling tussen de middag naar huis. Er is geen mogelijkheid om deels deel te nemen. Leerlingen die naar huis gaan, mogen pas vanaf 10 minuten voordat de lesmiddag weer begint op school zijn.
  • Kan het overblijven worden ontzegd?
    Ja, dat is zeker mogelijk. Hoewel alle sport- en spelactiviteiten worden begeleid door pedagogische medewerkers van Kinderopvang Parkstad en daardoor een veilig klimaat wordt geboden, kan het voorkomen dat een leerling zich niet behoorlijk gedraagt. Bij een incident zal de leerkracht altijd de ouders informeren over wat is voorgevallen. Het eerstvolgende TSO-moment zal de leerling in de eigen klas blijven. Bij een derde incident volgt een schorsing voor de rest van het schooljaar. In dat geval zal de leerling tijdens alle TSO-momenten naar huis moeten gaan. Opvang op school is dan niet meer mogelijk.
  • De kosten

  • Wat betaal ik voor de TSO?
    Het vastgestelde bedrag voor de TSO is € 1,75  per dag.
  • Hoe betaal ik voor de TSO?
    Elke maand wordt voor iedere groep bepaald hoeveel dagen er gebruik is gemaakt van de TSO. Aan het einde van de maand wordt via ISY een betaalverzoek uitgezet. Middels dit betaalverzoek maak je het verschuldigde bedrag over. ISY rekent € 0,50 transactiekosten. Wanneer de betaling niet binnen de gestelde termijn wordt betaald, zal een nieuw betaalverzoek worden uitgezet.
  • Betaal ik ook als de groep in thuisquarantaine zit?
    Nee, de dagen waarop een groep in thuisquarantaine zit, of de periode dat de school overstapt op thuisonderwijs, worden niet meegeteld in het betaalverzoek. U betaalt voor die periode niet voor de TSO. Wanneer een leerling in quarantaine moet, maar de groep is zelf wel aanwezig op school, betaalt u wel voor die periode de TSO.